Asiakasraati
Haluan vaikuttaa siihen, että ihmiset kohdataan ihmisinä – ei diagnooseina. Olemme jalkautuneet eri yksiköihin ja kuulleet asiakkaiden ääntä. Ammattilaisten kanssa on yhdessä puhuttu hyvästä kohtaamisesta raadin järjestämissä työpajoissa.
– raadin asiakasjäsen
Hämeenlinnan seudun mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasraati käsittelee ajankohtaisia aiheita liittyen mielenterveys- ja päihdepalveluiden nykytilaan ja tulevaisuuteen. Raati koostuu asiakasjäsenistä, sekä ammattilaisjäsenistä. Se edistää palveluiden kehittymistä luomalla suoran keskusteluyhteyden palveluiden tuottajien ja palveluiden käyttäjien välille. Raadissa on asiakkaiden lisäksi edustus kaupungilta, asumispalveluista, sairaanhoidosta ja järjestösektorilta. Raadissa hyödynnetään kokemustietoa palveluiden kehittämisessä, jota raadin asiakasjäsenillä on.
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasraati tekee vierailuita eri palveluihin kuten asumisyksiköihin, kuntouttavaan työtoimintaan, sekä psykiatrian osastoille. Vierailujen kautta asiakasraati tulee tunnetuksi asiakkaille, sekä palveluiden tuottajille ja työntekijöille. Jos vierailu tehdään esimerkiksi asumisyksikköön, on asukkailla mahdollisuus osallistua kokoukseen.
Raati ottaa myös vastaan aiheita ja kehitysideoita. Raati kokoontuu noin viisi kertaa vuodessa.
Raadin voi pyytää vierailulle keskustelemaan ajankohtaisista mielenterveys- ja päihdepalveluihin liittyvistä asioista Kanta-Hämeessä. Raati pyrkii viemään kehitysideoita käytännön toiminnan tasolle.
0 kommenttia